At det er bra for både kropp og sjel å gå tur i skog og mark er ikke akkurat noe hemmelighet. Men nøyaktig hva som gjør det så sunt for oss er det ikke alle som vet. Og selv om du kanskje er fullt klar over alle fordelene ved å holde deg aktiv ute i naturen, kan det være vanskelig å komme i gang.

Kanskje bruker du lang tid på å få inn en skikkelig og regelmessig rutine med turer. Det er alltid noe annet som kommer i veien, og du har gjerne alltid en unnskyldning for hvorfor du ikke trenger å gå tur akkurat i dag. Men det å forstå at du ikke gjør det for noen andre enn deg selv, kan hjelpe mye. Du vil ikke angre.

Fysiske fordeler

Om du går en lang tur etter å ha vært lat og lite aktiv over lengre tid, kan det kanskje føles som om kroppen din har fått juling. Men etterpå føles det bra på alle måter. Og neste gang er det litt lettere, og du orker å gå litt lenger. Denne økte utholdenheten din smitter også over på andre ting i livet ditt.

I tillegg til mer praktiske forbedringer i hverdagen vil du også gjøre kroppen din en stor tjeneste i det lange løp. Studier har vist at personer som går lange og/eller jevnlige turer lever lenger. En sunn og aktiv kropp gjør at du har mye lavere sjanse for å bli rammet av hjerteinfarkt eller slag senere i livet. Et godt blodomløp er veldig viktig.

Psykiske fordeler

Selv om det kanskje ikke er like opplagt som de fysiske fordelene, er det også veldig bra for den psykiske helsen din å gå tur. Dette er også minst like viktig som fysisk helse, selv om det er mer tabu å snakke om. God form fører selvfølgelig også til bedre selvtillit. I tillegg vil du merke at et godt blodomløp også gir deg et klarere og skarpere sinn.

En lang tur i et fint område med en partner, god venn eller familiemedlem kan være et perfekt utgangspunkt for akkurat den samtalen dere trengte å ha. På samme måte kan en tur alene være perfekt for en samtale du trengte å ha med deg selv. Gode turer med harmoniske inntrykk kan sette ting i perspektiv, og det er lettere å fokusere uten distraksjonene du har hjemme.